Mer om fiske som terapi
Blogg

Mer om fiske som terapi

Artikeln handlar om fiske som terapi. Fiske är en givande sport som kan vara spännande och avkopplande på samma gång. Det är också ett underbart och ofta förbisett sätt för vem som helst att förbränna kalorier medan man har kul i naturen. Många tror att fiske bara betyder att man sitter i en båt eller på banken och väntar på att det ska rycka, men det kan vara så mycket mer än så. I verkligheten finns det många typer av fiske som utmanar dig både fysiskt och mentalt. Från att förfölja stigande öring medan du vader i en bergström till kajakpaddling på det öppna havet medan du trollar efter gul finfisk, det finns en typ av fiske som kommer att hålla din själ och kropp engagerad oavsett ditt intresse eller erfarenhetsnivå. Om du letar efter ett sätt att stressa av, hålla dig i form och njuta av att vara ute, kan fisket bara vara för dig.

Fysiska fördelar

En av de inte så uppenbara fördelarna med fiske är att det är ett bra sätt att få lite träning. Naturligtvis kommer du inte att förbränna många kalorier om du sitter vid stranden och dricker öl, men en aktiv dag tillbringad av att vada i en bäck eller vandra till en avlägsen sjö är ett fantastiskt sätt att träna utan att gå till ett gym eller en yogakurs. Tänk på en person med en genomsnittlig kroppsmassa och kondition kommer att bränna ungefär 250 kalorier på en timmes promenad på ett löpband.

Fiske kan aktivt involvera ett antal aktiviteter, som vadning mot strömmar i en bäck, vandring, upprepade gånger gjutning och rullning och till och med klättring eller stenhopp i vissa typer av terräng. Det uppskattas att även lätt fiske bränner över dubbelt så många kalorier under en tidsperiod. Att spendera tid i gymmet är bra för korta, högintensiva träningspass, men det kan vara också vara mindre kul. Att vara aktiv måste inte vara tråkigt. Under en morgon eller eftermiddag med fiske kan du bränna från 500–1 500 kalorier utan att ens inse det.

Fiske är inte bara ett bra sätt att förbränna kalorier; det kräver också små muskelgrupper som vi normalt inte använder och hjälper oss att bygga fina motoriska färdigheter. Navigera i grov terräng och hala stenar medan du motstår strömmen i en flod utmanar din balans, bygger styrka i det litet använda musklerna och senorna i dina fötter, skribent, kalvar och skenor. Att vandra uppför branta sluttningar eller flodsträckor bygger styrka i de stora musklerna i benen, använda framben och hamstrings. Dessa aktiviteter ger också en solid konditionsträning, där jag kan hitta något av det bästa öringfiske.

Mentala fördelar

Fiske är i sin natur och reflekterande och meditativ aktivitet som tvingar dig att sakta ner och njuta av din omgivning. Människor fiskar av många skäl. Vissa fiskar bara för mat och andra för sport, medan andra bara vill ha en ursäkt för att vara ute eller träffa vänner. Oavsett vad som får dem där ute, kan alla fiskare intyga den högsta känslan av avkoppling och lugn som tillbringar och morgon eller kväll med sin favoritaktivitet ger. Denna kvalitet har gjort fiske till en populär terapeutisk övning som används av terapeuter som arbetar med veteraner, personer med kroniska sjukdomar och andra som har trauma i sina liv.

Du kanske också gillar...